Структура за темами
-
Шановний відвідувач!
Ви зайшли в систему в гостьовому режимі, тому не можете використовувати всі доступні функції.
Якщо Вас зацікавить питання вступу на навчання за цією спеціальністю, Ви можете
отримати детальну інформацію про кафедру - Кафедра дизайну — Університет «КРОК»
Також ви можете ознайомитись з усіма спеціальностями та програмами нашого університету у наших
менеджерів - Приймальна комісія — Університет «КРОК» (krok.edu.ua)
Викладач курсу - Папета Сергій Павлович
https://www.krok.edu.ua/ua/pro-krok/spivrobitniki/papeta-sergij-pavlovich
-
Тема 1. Мистецтво Стародавнього світу
Первісне мистецтво. Тематика, зміст і стилістичні особливості первісного мистецтва. Визначні пам’ятки печерного живопису: Альтаміра, Ла Мадлен, Ляско. Анімістична релігія доби неоліту, магічно-тотемний і символіко-знаковий характер зображень, поява орнаменту. Петрогліфи Північної Європи, Скандинавії. Мегалітична архітектура.
Давній Єгипет. Загальна характеристика мистецтва. Піраміди фараонів IV династії. Тематика, сюжети, стилістика скульптури і живопису. Розквіт столиці Єгипту – Фів. Заупокійний ансамбль храму Хатшепсут. Архітектурні ансамблі храмів в Карнаку і Луксорі. Монументальна і станкова скульптура.
Давня Еллада. Формування архітектурних ордерів і художніх принципів побудови давньогрецьких храмів. Храм Зевса в Олімпії. Архітектурний ансамбль афінського Акрополя. Скульптура і вазопис.
Давній Рим. Провідні типи архітектурних споруд, конструкції, будівельні матеріали. Громадські та інженерні споруди Риму. Архітектура житлових будинків в Помпеях, принципи художнього оздоблення. Римська монументальна скульптура, статуарна пластика та портретна скульптура. Мистецтво Римської імперії. Амфітеатр Флавіїв, Пантеон, терми Каракали.
-
Тема 2. Мистецтво доби Середньовіччя й Ренесансу
Середньовічне мистецтво. Романська доба. Конструктивні та художні особливості романської архітектури. Монастир Клюні, церква Сен-Лазар в Отені, Сен-Міхаель в Хільдесхаймі. Фортифікаційна й житлова архітектура романської доби. Романська скульптура й живопис. Готика. Конструктивна система готичної архітектури. Синтез архітектури, скульптури, образотворчого та декоративного мистецтва в готичному соборі. Собори Нотр-Дам в Парижі, в Шартрі, Реймсі, Ам’єні. Готична монументальна скульптура й живопис. Середньовічні сади.
Мистецтво Відродження. Провідні ідеї та естетичні принципи. Відродження античного ордеру в італійській архітектурі. Архітектура доби раннього Відродження. Основні типи архітектурних споруд. Архітектурно-планувальні рішення, конструкції, декоративне оздоблення. Видатні архітектурні споруди. Образотворче мистецтво доби раннього Відродження. Провідні тенденції, теми, сюжети, стилістика. Видатні живописці й скульптори. Мистецтво високого Відродження. Архітектурні пам’ятки високого Відродження: основні типи споруд, характер планування, провідні конструкції, видатні пам’ятки. Живопис й скульптура високого Відродження. Мистецтво пізнього Відродження. Характерні риси й стилістика маньєризму. Мистецтво північного Відродження.
-
Тема 3. Мистецтво XVII-XVIII століття
Загальна характеристика мистецтва XVII століття. Провідна роль Італії у розвитку європейської художньої культури. Стиль бароко в Італії. Архітектура культових споруд. Нові форми синтезу архітектури, живопису й скульптури. Архітектура міських житлових споруд й заміських віл Італії. Особливості планування міських територій. Нові композиційні прийоми ансамблевої забудови вулиць та площ. Паралельний розвиток двох стильових систем – бароко й класицизму. Болонська академія живопису. Характерні особливості мистецтва Іспанії. Іспанський живопис: теми, сюжети, особливості стилю. Творчість провідних майстрів, основні твори. Мистецтво Фландрії. Фламандський живопис: характерні особливості, стиль, провідні майстри. Мистецтво Голландії. Голландський натюрморт. Побутовий жанр в голандському живописі. Мистецтво Франції XVII сторіччя. Відомі садово-паркові ансамблі: особливості планування, система декорування. Синтез ландшафту й архітектури. Архітектура й образотворче мистецтво України XVII ст.
Мистецтво XVIII сторіччя. Загальна характеристика. Ідейно-естетичні засади європейської культури в XVIII сторіччі. Мистецтво Франції. Риси рококо й класицизму в архітектурі міських палаців. Французький живопис й скульптура. Ідеї Просвітництва й розвиток класицизму в європейському мистецтві. Архітектура та садово-паркове мистецтво Англії. Мистецтво України XVIII сторіччя. Архітектура культових й житлових споруд. Монументальний й станковий живопис.
-
Тема 4. Мистецтво ХІХ століття
Стиль ампір в архітектурі й образотворчому мистецтві Франції поч. XIX століття. Архітектура, живопис і скульптура стилю ампір. Ідейно-естетичні засади стилю романтизм в європейському мистецтві. Романтизм в живописі Франції й Германії. Вплив ідеології романтизму на садово-паркове мистецтво. Європейський академізм як завершальна стадія розвитку класицизму. Академічна освіта. Академізм в живописі і скульптурі. Видатні представники академізму в Італії, Німеччині, Англії. Еклектизм в європейській архітектурі XIX ст. Найбільш актуальні стилі в практиці європейських архітекторів і художників-декораторів. Видатні культові і громадські споруди.
Європейська архітектура др. пол. XIX століття. Розвиток реалістичних тенденцій в живописі др. пол. XIX ст. Ідейно-естетична програма реалізму. Стильові й художньо-образні прийоми реалізму. Формування реалістичного пейзажу в живописі представників барбізонської школи. Реалістичне мистецтво в творчості українських живописців. Новаторський характер живопису імпресіонізму. Стильові особливості, прийоми і жанровий діапазон імпресіонізму. Постімпресіонізм як завершальна фаза формальних новацій в живописі кін. ХІХ ст.
-
Тема 5. Мистецтво ХХ ст.
Загальна характеристика стилю модерн. Ідейна програма та художні прийоми стилю модерн. Провідна роль синтезу мистецтв у формуванні стилю модерн. Два провідних напрямки стилю модерн: «органічний» і «геометричний». Стильові особливості українського модерну. Синтез європейських прототипів і народного мистецтва. Український орнамент як провідний елемент формоутворення українського модерну.
Ідейно-стильова програма модернізму. Течії в європейському мистецтві пер. пол. XX ст.: фовізм, експресіонізм, кубізм, футуризм, абстракціонізм, дадаїзм, сюрреалізм. Загальна характеристика, стильові особливості, видатні представники. Мистецтво українського авангарду. Течії модернізму в др. пол. ХХ ст. Еволюція абстракціонізму. Геометричний і експресивний абстракціонізм. Походження й естетична програма поп-арту. Комерційний характер американського поп-арту. Стилістика і художні прийоми оп-арту й кінетичного мистецтва. Постмодернізм у постіндустріальному суспільстві 1980-х рр. Плюралізм стилістичних течій і естетичних поглядів як феномен постмодернізму. Мінімалізм, концептуалізм, гіперреалізму в контексті розвитку постмодернізму. Архітектура кінця ХХ ст.: провідні течії, видатні представники.
-
Тема 6. Дизайн Стародавнього світу
Поняття дизайну як виду проектно-художньої діяльності. Роль дизайну у створенні естетики сучасного предметного середовища. Еволюція форм і методів виготовлення предметів матеріальної культури в стародавньому світі. Перші знаряддя праці людини. Винайдення луку й стріл. Перші предмети з кераміки і металу. Винайдення колеса. Розподіл праці, виокремлення ремесла. Виробництво, матеріали, технології у високорозвинених цивілізаціях давнини. Стародавні винаходи, вдосконалення зброї, знарядь праці, предметів вжитку. Війни і розвиток техніки. Житло й сади стародавнього Єгипту. Архітектурно-ландшафтні ансамблі доби античності. Принципи декорування екстер’єрів та інтер’єрів. Вілли стародавнього Риму. Принципи садово-паркового мистецтва стародавнього Китаю та Японії, особливості декорування інтер’єрів житлових приміщень.
-
Тема 7. Дизайн від Середньовіччя до ХІХ ст.
Науково технічні винаходи доби Середньовіччя. Ремісниче виробництво доби Середньовіччя. Диференціація ремесла за видами виробництва в ремісничих цехах. Структура і функціонування середньовічних ремісничих корпорацій. Формування стильових прийомів готики в добу Середньовіччя. Особливості використання готики в декоруванні інтер’єрів і предметів вжитку. Перші мануфактури, зростання ефективності виробництва. Початок книгодрукування і його вплив на розвиток інтелектуального потенціалу Європи. Розвиток науки, економіки, мореплавства завдяки науковим винаходам: маятниковий годинник, мікроскоп, телескоп тощо. Розвиток провідних стильових напрямів Європи в XVI – XVIІІ cт. Сади та мистецтво декорування інтер’єрів доби Ренесансу. Вплив бароко й класицизму на формування стильових прийомів європейського дизайну. -
Тема 8. Дизайн ХІХ ст.
Науково-технічні відкриття та винаходи ХVІІІ – ХІХ ст. Передумови появи машинної техніки. Промислова революція сер. ХІХ ст. в Європі. Початок ери масового виробництва. Технічна революція у виробництві: паровий двигун, станок-автомат, механічний транспорт, станкова лінія, конвеєр, відкриття електроенергії. Принципи формоутворення на початковому етапі промислової революції. Стильові напрямки в індустріальному формоутворенні кін. ХІХ ст. Занепад ремісничого виробництва й зниження якості дизайну в предметах масового виробництва. Перші теорії дизайну в Європі наприкінці ХІХ ст. Роль Всесвітніх промислових виставок у формуванні естетики промислового виробництва. Організація всесвітніх промислових виставок і видатні виставкові споруди. Стильові прийоми в дизайні ландшафту й інтер’єру Європи та України. Американський функціоналізм кін. ХІХ ст. Розвиток промисловості в Америці. Чиказька архітектурна школа: теорія і практика функціоналізму. Втілення нових принципів формоутворення в спорудженні хмарочосів.
-
Тема 9. Дизайн пер. пол. ХХ ст.
Модерн – новий стиль в Європі в кін. ХІХ - поч. ХХ ст. Принципи формоутворення нового стилю. Провідні дизайнери стилю модерн. Ідеї функціоналізму поч. ХХ ст. в Європі. Німецький Веркбунд: провідні ідеї, видатні майстри. Вплив діяльності Веркбунду на підвищення якості промислової продукції. Художній авангард в Європі в пер. трет. ХХ ст. Роль європейського художнього авангарду у формуванні принципів сучасного промислового дизайну. Стилістичні особливості дизайну голландської групи «Де стайл». Перші школи дизайну. Ідейно-естетична програма і практика дизайну німецького Баухаузу. Структура школи, зміст і форми навчання. Провідні майстри-педагоги. Роль ВХУТЕМАС у формуванні принципів дизайну в промисловому мистецтві.
Соціально-житлове будівництво в Європі. Втілення принципів економії й функціоналізму у проекті «Франкфуртської кухні». Зразкове селище сучасного дешевого житла у Вейсенгофі. Інтернаціональний стиль в Європі і Америці. Передумови виникнення і перша виставка Ар Деко. Розвиток Ар Деко в Європі. Стильові особливості, матеріали і принципи формоутворення Ар Деко. Творчість провідних представників Ар Деко. Економічна криза і її вплив на розвиток дизайну. Створення стильового напрямку стримлайн, його характерні риси. Видатні представники стримлайну. Органічний дизайн. Вільний принцип формоутворення в органічному дизайні. Видатні представники органічного дизайну.
-
Тема 10. Дизайн др. пол. ХХ ст.
Дизайн США 1950 – 60-х рр. Стилістичні особливості функціонального та елітарного дизайну (стайлінгу) в Америці. Вплив «автомобільного дизайну» на стиль речей масового попиту. Розвиток професії «дизайнер», включення дизайнерів до структури виробництва промислових товарів. Італійський дизайн. Економічний злет Італії в повоєнне десятиріччя. Синтез мистецтва і технічного проектування в італійському дизайні. Італійська концепція «Bel Design». Стиль фірми «Оліветті». Дизайн Великобританії. Британська Рада з технічної естетики. Особливості дизайну Великобританії. Видатні представники британського дизайну. Скандинавський дизайн. Особливості Скандинавського дизайну. Поєднання ремісничих традицій з сучасними технологіями, використання натуральних матеріалів. Традиції і новаторство в творчості провідних скандинавських дизайнерів. Дизайн Німеччини. Використання дизайнерських традицій Веркбунду й Баухаузу. Відродження ідей функціоналізму, концепція «гарної форми» (Gute form). Вища школа формоутворення в Ульмі. Новаторські методи підготовки сучасних дизайнерів. Футуристичний стиль 1960-х. Вплив наукової фантастики і найсучасніших технологій в космічній техніці на формоутворення предметів побуту, меблів, транспорту, моди. Поп-дизайн. Принципи й закономірності формоутворення в поп-дизайні: орієнтація на молодь, естетика недовговічності, широке використання синтетичних матеріалів. Антидизайн. Антикомерційна філософія радикального дизайну. Провідні представники течії антидизайну. Принципи художнього формоутворення постмодернізму. Орієнтація на масове виробництво, використання банальних, буденних образів, іронії, гри, абсурду. Новий дизайн. Відображення в новому дизайні ментальності великого міста, впливу субкультур, символів повсякденності. Провідні стилі в дизайні інтер’єрів кінця ХХ – початку ХХІ ст. -
-
Початок приймання: пʼятниця 2 травня 2025 00:00 AM